Karaktervergelijking Beelddenkers & Taaldenkers

Beelddenker: visueel ruimtelijk

  • Sterke rechter hersenhelft
  • Denkt primair in beelden
  • Is visueel sterk
  • Kan goed met ruimte omgaan
  • Leert vanuit overzicht
  • Begrijpt het meteen of (nog) niet
  • Begrijpt complexe concepten makkelijk, heeft moeite met eenvoudige taken
  • Is goed in synthese, samenvoegen, verbanden leggen
  • Werkt vanuit het grote beeld, kan details over het hoofd zien
  • Kan goed kaart lezen
  • Is beter in wiskundig redeneren dan in cijferen
  • Leert hele woorden gemakkelijk
  • Moet woorden visualiseren alvorens ze te kunnen spellen
  • Geeft de voorkeur aan toetsenborden om te schrijven
  • Ordent en organiseert op geheel eigen wijze
  • Vindt intuïtief de juiste oplossing
  • Leert het beste door verbanden te zien
  • Goed visueel lange termijn geheugen
  • Leert concepten voor de eeuwigheid, haakt af bij stampwerk en herhaling
  • Ontwikkelt eigen methoden om problemen op te lossen
  • Is erg gevoelig voor de houding van de leraar
  • Bedenkt bijzondere oplossingen van problemen
  • Ontwikkelt zich asynchroon (onevenwichtig)
  • Kan erg onregelmatige cijfers halen
  • Geniet van meetkunde en natuurkunde
  • Leert de talen op locatie door onderdompeling
  • Is creatief, ambachtelijk, technologisch, emotioneel of spiritueel begaafd
  • Is een laatbloeier

Taaldenker: auditief volgorderlijk

  • Sterke linker hersenhelft
  • Denkt primair in woorden
  • Is auditief sterk
  • Kan goed met tijd omgaan
  • Leert stapje voor stapje
  • Leert met vallen en opstaan
  • Presteert goed als moeilijkheidsgraad geleidelijk wordt verhoogd
  • Is een analytische denker
  • Werkt vanuit onderdelen naar het geheel. Schenkt aandacht aan details
  • Volgt mondelinge instructies goed op
  • Kan goed rekenen
  • Kan klanken gemakkelijk horen
  • Kan woorden spellend uitspreken
  • Kan snel en netjes schrijven
  • Is goed georganiseerd
  • Kan stappen in het werk makkelijk verduidelijken
  • Kan goed uit het hoofd leren, stampen
  • Goed auditief korte termijn geheugen
  • Heeft soms herhaling nodig om het geleerde te blijven onthouden
  • Leert goed via instructie
  • Leert onafhankelijk van emotionele reacties
  • Voelt zich goed bij één juist antwoord
  • Ontwikkelt zich redelijk evenwichtig
  • Haalt in de regel hoge cijfers
  • Geniet van algebra en scheikunde
  • Leert de talen in de klas/les door onderwijs
  • Is academisch getalenteerd
  • Is een vroegbloeier

 

 

Bron: Silverman, L.K. (2002). Upside-Down Brilliance:
The Visual -Spatial Learner.